צלקות אחרי ניתוח

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הופעת צלקת לאחר ניתוח היא דבר בלתי נמנע – כמעט בכל סוגי הניתוחים מופיעה בסופו של דבר צלקת שנשארת לאורך כל החיים. מטופלים רבים חוששים כמובן מן הכניסה אל חדר הניתוח, מכיוון שמדובר בפרוצדורה פולשנית ומסוכנת, שבסופו של דבר גם משאירה צלקת.

כך לדוגמא נשים רבות חוששות מפני צלקת של ניתוח קיסרי, ומטופלים אחרים העוברים ניתוחים באזור הראש והצוואר נמצאים בחוסר וודאות לגבי המראה שלהם לאחר הניתוח.מלבד המראה האסתטי, חשוב לזכור שהצלקת היא גם מקור לזיהומים, וללא טיפול מתאים עלולה להיות בולטת ומודגשת יותר, ועל כן חשוב מאוד להכיר את הנושא ולטפל בו בהתאם.

איך נוצרת הצלקת?

לאחר סיום הניתוח, האזור הנפתח עובר תפירה ושכבות העור השונות מתאחות. תהליך איחוי הרקמות כולל יצירה של רקמת חיבור וקולגן, הנראית לעין ויוצרת את המראה הצלקתי המדובר. הצלקת הבולטת היא אם כן שכבת קולגן, שנוצרה על מנת לאחות את החתך הניתוחי, ועל כן בולטת ונשארת לכל החיים.

כיום מנתחים רבים משתדלים לצמצם ככל שאפשר את גודל החתך, והגישה היא לבצע ניתוחים דרך חתכים קטנים ביותר. כך לדוגמא ניתוחים רבים מתבצעים בלפרוסקופיה, שמאפשרת ניתוחי בטן מורכבים (כמו הסרת אפנדציט או כריתת טחול) באמצעות מספר קטן של חתכים בלבד, שכמעט ולא מותירים צלקת. בדומה לניתוחים הרגילים, גם בניתוחים פלסטיים משתמשים המנתחים בטכניקות שונות שמטרתן למנוע צלקות לאחר ניתוח פלסטי, כמו בניתוח חזה, מתיחת פנים וכדומה. ניתוח נוסף שיכול להיווצר לאחריו צלקת הוא טיפול להסרת נקודת חן.

גורמים להיווצרות הצלקת

קיימים מספר גורמים המשפיעים לטובה או לרעה על התפתחות הצלקת, ויכולים לעזור להעריך את חומרת הצלקת לאחר הניתוח. ראשית, גיל המטופל משפיע באופן ישיר על היווצרות הצלקת, וככל שהניתוח מתבצע בגיל מאוחר יותר, כך עלולה להופיע צלקת חמורה יותר.

פעמים רבות, ניתוחים המבוצעים על תינוקות משאירים צלקת מינורית, שלעתים קשה להבחין בה כאשר הם גדלים, ומצד שני ניתוחים באנשים מבוגרים כמעט תמיד משאירים צלקת בולטת. כמו כן, כמו בכל תחום בעולם הרפואה, גם כאן הגנטיקה משחקת תפקיד מרכזי, ואנשים בעלי נטייה גנטית לצלקות יסבלו מצלקות חמורות יותר לאחר ניתוח. לעומת זאת, קיימים אנשים בעלי עור המחלים במהירות, והם בדרך כלל יסבלו מצלקות בולטות פחות.

מלבד זאת, מחלות רקע כמו סכרת, מחלות של הפרעה בזרימת הדם לפריפריה או זיהומים חוזרים עלולים גם כן להחמיר את מידת הצלקת.

דרכים להפחתת חומרת הצלקת לאחר הניתוח

כמעט כל אחד מעוניין בצלקת מינימלית לאחר הניתוח, וניתן לאמץ דרכים שונות להקל על הצלקת ולהפחית את חומרתה. ראשית, כדאי מאוד לא לעשן או לשתות אלכוהול בימים הראשונים לאחר הניתוח. כידוע, עישון מפחית את אספקת החמצן לרקמות, וכאשר מעשנים מיד לאחר ניתוח, הזנת אזור הצלקת יורדת והחלמתה נפגמת.

כמו כן, אלכוהול מספק לגוף רעלים שונים, שלא תורמים להקלה על המצב. על מנת לשפר את זרימת הדם, חשוב להקפיד על שתיה מרובה ועל תזונה מספקת לאחר הניתוח. במידה והתזונה אינה מספקת, הגוף לא מקבל את חומרי הבניין הדרושים לו להתאוששות והצלקת לא מחלימה כראוי.

חשוב לזכור שטיפול נכון בפצע הצלקת ומנוחה מספקת לאחר הניתוח חשובים ביותר להחלמה ולהתאוששות של הגוף בכלל ושל אזור הצלקת בפרט. לכן חשוב לנוח היטב לאחר הניתוח, ולטפל בצלקת בצורה טובה.

הטיפול בצלקת כולל החלפת חבישות, ושימוש במשחות המכילות סיליקון, שעוזרות למניעת זיהומים ולהפחתת היווצרות הרקמה הצלקתית. טיפול אנטיביוטי יעיל גם כן, ועוזר למניעת זיהומים ולהפחתת הצטלקות העור.

מעל הכל, חשוב לזכור שניתן להפחית את הצטלקות העור לאחר ניתוח, ויש להקפיד לנוח ככל שניתן, לאכול ולשתות כראוי ולהימנע מעישון וחשיפה אל אור השמש העלולים להזיק ולהחמיר את המצב.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן